Tábori napló

Kissné Zsámboki Réka tollából


ORSZÁGOS FREINET TALÁLKOZÓ

B U D A P E S T

2007. Július 4-8. 

A hangyabolytól a felhőkarcolóig” 

    A tábor helyszínéül a Freinet Egyesület a budapesti (kőbányai) Kincskeresők Napközi Otthonos Óvodát választotta (Bp., X. Mádi u. 4-6.), ahol a vezető óvónő Gajdics Józsefné (Betti) és az óvoda összes dolgozója az ideális és komfortos körülmények megteremtésén fáradozott. A táborlakók szállásának helyszínéül a Vám- és Pénzügyőrség Kollégiuma szolgált (Bp., X. Harmat u. 202.)

A nagy érdeklődést jellemezte, hogy Kőbánya polgármestere és az Oktatási Osztály vezetője nemcsak a megnyitón és a záráson, hanem több programon is részt vettek, s elismeréssel nyilatkoztak a látottakról.

1. nap 2007. július 4. szerda:

 14 óra- regisztráció, a szállás elfoglalása

1630óra- keretjáték: „ Az első építőkőtől az utolsóig” (hozz magaddal egy bármilyen dobozt!)

18 óra- a találkozó megnyitója

1830óra- „régió” vacsora (hozz magaddal a régiód ételeiből kóstolót)

2. nap 2007. július 5. csütörtök:

 8 óra- reggeli (étkezések helyszíne: Vám- és Pénzügyőrség Kollégiuma , Harmat u. 202.)

9 óra- nagyműhelyek (helyszín: Kincskeresők Napközi Otthonos Óvoda)

13óra- ebéd

1330- pihenő

1430 – kisműhelyek (helyszín: Kincskeresők Óvoda)

1630 – autóbuszos városnézés Kőbányán

19- vacsora

20 óra az Országos Freinet Egyesület Közgyűlése

 

 3. nap 2007. július 6. péntek:

8 óra- reggeli

9 óra- nagyműhelyek

13 óra- ebéd

1330 - pihenő

15 óra- Szabad program (Úszás a közeli uszodában)

18 óra- vacsora

Este fakultatív hajókirándulás a Dunán (Vígadó térről)

4. nap 2007. július 7. szombat:

8 óra- reggeli

9 óra- nagyműhelyek

13 óra- ebéd

1330- pihenő

14 óra- felkészülés a „színes estre”

18 óra- vacsora

19 óra- színes est

5. nap 2007. július 8. vasárnap

Hazautazás



 Nagy műhelyek: (ideje: minden nap 9 – 13 óráig)

Helyszín: Kincskeresők Óvoda

1.      Elmélkedés a Freinet pedagógiáról

Zsámboki Károlyné-elmélet /Sopron/

Kissné Zsámboki Réka-gyakorlat /Sopron/

2.      Kőbányai projekt „a kicsitől a nagyig”

Pusztaházi Péterné /Budapest/

Teleki Ilona /Budapest/

3.      Gyakorlatban az iskolai Freinet pedagógia

/átmenet az iskolába/

Markótné Teket Éva /Dunaújváros/

Gulácsi Anita /Dunaújváros/

4.      Búvárkodás a budapesti állatkertben

/a hangyától a zsiráfig/

Bogdán Csabáné , Udvardyné Balla Márta /Budapest/

 Tábori napló

2007. július 4. szerda

A tábor első napján 13 óra körül érkeztem meg a szállás helyszínére, a budapesti Vám- és Pénzügyőrség Kollégiumába (X. Harmat u. 202.), ahol a szállás elfoglalása után a következő feladatokban vettem részt:

- regisztrációs pult berendezése

- regisztrációhoz szükséges adatlapok előkészítése

- érkező táborlakók fogadása

- különböző műhelyekbe ill. fakultatív programokra való jelentkezések felvétele, összesítése

- étkezési és egyéb igények felvétele


16.30-tól tábornyitó keretjátékot szerveztünk, melynek mottója: „Az első építőkőtől az utolsóig..” Minden résztvevőt előzetesen kértünk, hogy hozzon magával egy darab bármilyen méretű dobozt. Ezt a dobozt mindenki a kijelölt asztalnál ízlése szerint díszíthette, majd felragaszthatta. Így szabad önkifejezés jelleggel készült el a mi „felhőkarcolónk”, amely a tábor és a résztvevők sokszínűségét, ötletgazdagsá-gát tükrözte.


 

A keretjátékot egymás megismerésének jegyében csoportokban folytattuk, ahol minden csoport előre megadott szavakból történetet (verset, mesét) alkothatott, melyet a rendelkezésre álló eszközökkel elő is kellett adni. Nagyon jó hangulat kerekedett egy-egy produkció alkalmával. Volt akik egy népszerű televíziós műsorból (Besenyő család élete) merítettek ötletet, mások a mottóban is szereplő hangyabolyt keltették életre.



Ezután következett a tábor hivatalos megnyitója, melyen Kőbánya polgármestere és a Kincskeresők óvoda vezetője köszöntötte a résztvevőket, majd a nevelőtestület kórusa és két óvodás kislány rövid műsorral kedveskedtek.

A hivatalos megnyitó után „régió-vacsora” következett, amelyre az ország különböző tájairól érkező táborlakók kóstolót hoztak lakóhelyük speciális ételeiből. A finomságok között megkóstolhattuk többek között a gyulai kolbászt, káposztás lángost, zsámiskát (kukorica-prószához hasonló étel) , soproni kékfrankost is. A legötletesebb remekmű a budapesti óvónők által elkészített „János hegyi Libegő és Gyermekvasút” volt, melyet zöldségekből, gyümölcsökből és sós süteményekből alkottak meg.


Jó hangulatban telt el az első nap, kellemesen elfáradt mindenki…

 

2007. július 5. csütörtök

Második nap reggel a korai (8 órai) reggeli elfogyasztása után kezdődött az „érdemi munka”. 9 órakor kezdődtek a „nagyműhelyek”, ahová a regisztráció során jelentkezni lehetett. Összesen 4 nagyműhely alakult, 3 műhely helyszínéül a Kincskeresők Óvoda szolgált, a 4. műhely az állatkertben tevékenykedett zoo-pedagógus közreműködésével.

Nagyműhelyek:

1.      Elmélet és gyakorlat a Freinet pedagógiában 

2.      Kőbányai projekt

3.      Gyakorlatban az iskolai Freinet pedagógia

4.      Búvárkodás a budapesti állatkertben 

15-17 résztvevő alkotott egy nagyműhelyt, melyek közül az első nagyműhely (Freinet pedagógia elméletben és gyakorlatban) vezetésére kértek fel engem és édesanyámat, Zsámboki Károlyné dr -t.. Édesanyám a Nyugat-Magyarországi Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar docense, közel két évtizede kutatja, tanítja és „honosítja” Freinet pedagógiáját. Az ő elméleti munkásságának gyakorlati megvalósítását végzem én munkahelyemen, a Nyugat-Magyarországi Egyetem Aranykapu Gyakorló Óvodájában az óvodapedagógus hallgatók gyakorlati képzése során.

A műhelymunka első délelőttjét egymás megismerésével kezdtük, melynek során kértem a résztvevőket, hogy válasszanak maguknak egy társat, aki első látásra, külsőleg szimpatikus számukra, majd a választott társsal vonuljanak el pár percre, ismerjék meg amennyire csak lehet. Ezután következett a párok bemutatkozása olyan módon, hogy mindenki a társát mutatta be pár mondatban. A bemutatkozások során sikerült tapasztalatot gyűjtenem arról, hogy kinek mennyire jelent vagy nem jelent újdonságot Freinet pedagógiája, s a későbbi napok műhelymunkáját erre építhettem.

A mai délelőtt során elkészítettünk még egy „Üzenőfal”-at, melynek  bal oldalára rövid üzeneteket írtunk Freinet pedagógiájáról (kinek mi tetszik, mi fontos ebben a pedagógiában…), jobb oldalára pedig címszavakban kérdéseket írhattak fel a résztvevők arra vonatkozóan, hogy miről szeretnének még hallani a továbbiakban a műhelymunka során. 

Az ebéd elfogyasztása és rövid pihenő után délután újra birtokba vettük az óvodát, ahol a következő „kisműhelyek” kezdődtek.

1.    Visszatekintés a kezdetekig   (dr. Horváth H. Attila  /Budapest/,  Icsu Ferencné /Polgár/)

2.    Beszélgetőkör, ünnepeink    (Pálfiné Kováts Ágnes  /Budapest/)

3.    Ismerkedés speciális kézműves anyagokkal, technikákkal  (Kincskeresők Óvoda pedagógusai)

4.    Táncház   (Vörös Ágota   /Budapest/) 

A kisműhelyek szintén választhatóak voltak, de a nagyműhelyekkel ellentétben be lehetett tekinteni mindegyikbe. Az én feladatom a táncházhoz kötött, így sajnos csak nagyon rövid időre pillantottam be a többi helyszínre. Az ott látott-hallott érdekességeket szívesen figyeltem volna tovább…

A táncházban Vörös Ágota drámapedagógus, néptáncoktatóval olyan gyermekjátékokat, táncokat szerveztünk, melyeket az óvónők is jól hasznosíthatnak a munkájuk során. A résztvevők minden komolyságukat félre téve járták a táncot, és kiabálták a csujjogatókat…

 

  A kisműhelyek végére megérkezett az óvoda elé az autóbusz, amely pihentető kőbányai városnézésre invitálta a kevésbé fáradtakat.  Vacsora után pedig a Magyarországi Freinet Egyesület közgyűlése kezdődött. Azok számára, akik ezen nem kívántak részt venni, hangulatos sétát szerveztünk a Gellérthegy tetején található Citadellához. Gyönyörű panoráma tárult elénk, amely megkoronázta ezt a tartalmas napot.  

2007. július 6. péntek

Reggeli után 9 órakor ismét a nagyműhelyben kezdődött a harmadik nap. Az előző nap elkészített „Üzenőfal” –on szereplő kérdéseket három nagy téma köré csoportosítottam, majd kértem a műhely tagjait, hogy érdeklődésük alapján csatlakozzanak a háromból valamelyik témához. Így csoportmunkában folytattuk a délelőttöt. A három téma a következő volt:

-          Projektpedagógia elmélete és gyakorlati megvalósulása az óvodában

-          Freinet-technikák rendszere és alkalmazása

-          Kompetenciaalapú óvodai nevelési program és Freinet pedagógia 

Kértem a csoportokat, hogy állítsanak össze egy rövid prezentációt az adott témában. (Mondják el, hogy mit tudnak róla, természetesen a teljesség igénye nélkül…így én feltérképezhettem az előzetes tudásukat.) Majd következtek a „beszámolók”, ahol már a másik két témával foglalkozó résztvevőket is kértem véleményalkotásra, hozzászólásra.  

Legkedveltebb téma a projektpedagógia volt, hiszen erről sokat hallottak már a résztvevők, sőt maguk is szívesen és számtalan módon alkalmazzák. Ötletes volt a második csoport munkája, akik a prezentáció során egy rögtönzött szülői értekezletet tartottak nekünk, s így mutatták be a Freinet technikákat. Az ezt követő beszélgetésen, elemzésen rengeteg élményt, kreatív megoldást osztottunk meg egymással, illetve megnéztünk egy soproni óvodásokkal készült videofilmet, melyen a színpadi technika nagyszerű megvalósulását láthattuk.

A legvitatottabb téma a kompetenciaalapú óvodai nevelési programról való beszélgetés volt. Újdonsága miatt sokaknak jelentett kérdést, problémát a programmal való találkozás, de akadtak olyanok is köztünk, akik már tanfolyamokat is végeztek e témában. Nem szerettünk volna döntőbírák lenni a beszélgetésben, csupán egyfajta szakmai tájékozottságra, nyitottságra próbáltuk ösztönözni a résztvevőket, ahogy tette ezt Freinet is a maga idejében. (Számos konferencián részt vett, s jól ismerte a korabeli pedagógiai irányzatokat pl.: Montessori…)  

A délután ismét kellemesen telt: libegőzéssel, majd vacsora után felejthetetlen dunai hajózással.

  2007. július 7. szombat

A reggeli után a délelőtt ismét műhelymunkával folytatódott. A mai délelőttre a két „elméleti” nap után egy igazi gyakorlatias tevékenység következett. „Szappan-projektet” terveztünk és valósítottunk  meg. Elsőként rajzos projektet készítettünk, melynek során nagy csomagolópapír közepére egy szappanbuborékokat fújó kisfiút rajzoltunk, és a szappanbuborékokba mindenki beleírhatta az ötleteit, hogy milyen tevékenységek valósíthatók meg az óvodában a szappanprojekt keretében, illetve mely dalok, mondókák, mesék hangozhatnak el a témához kapcsolódva.

A tervezés fázisa után következett a megvalósítás, amikor a felírt tevékenységek közül ki is próbáltunk néhányat. Lágy szappanokból kis késekkel különböző figurákat faragtunk. A faragás során lehullott szappandarabkákat bevizezve és összeragasztva szintén szebbnél szebb képek készültek. Nagyon vékony szappan-szeleteket vágva élethű virágkompozíciók készültek. Drótból készült mértani testeket szappanos vízbe mártottunk, s jól láthatóvá váltak a testek súlyvonalai.  Közben a költői „vénával” megáldott résztvevők egy szappanról szóló népdalt (Csütörtökön virradóra…) költöttek át, illetve csujjogatókkal tették változatosabbá, amelyet a színes esten be is mutattunk.

 

Az alkotómunka közben videofilmet nézhettünk meg egy dél-franciaországi Freinet iskoláról. 

  A szombat délután a pihenés és a színes estre való felkészülés jegyében telt. A Freinet tábor specialitása az úgynevezett színes est, melynek során minden műhely rövid ízelítőt adhat a korábbi napok munkájáról, bemutathatják az „eredményeket”, alkotásokat. Ezen bemutatók általában a műhelymunka hangulatát is igyekeznek visszaadni, ezért nem nélkülözik a vidámságot.

A színes esten a mi kis csapatunk rögtönzött kiállítást tartott a szappanból készült műalkotásokból:

 

Majd Freinet: Máté mondásai című pedagógiai művéből adtunk elő három tanulságos „példabeszédet”. Az első történet azt mutatta be, hogy a jó pedagógus kézen fogva vezeti neveltjeit a „tudás ösvényein” , ahol segítségével a növendékek birtokába juthatnak az ismereteknek.

 

A második történet a virágok, növények fejlődéséhez hasonlította a gyermekek fejlődését, és a fejlődéshez szükséges pedagógiai feltételeket.

A harmadik „példabeszéd” a gyermekekből ösztönösen kiinduló tudásvágyról szólt, s rövid mondanivalója ez volt: „ne itassuk azt a lovat, amelyik nem szomjas!”

A tanulságos pedagógiai mondanivalók után képzeletbeli szülői értekezletet adtunk elő olyan szülőknek, akik most hallottak először Freinet pedagógiájáról. A műhelyünk résztvevői formálták meg a két óvónőt illetve az „újgazdag”, a „sikeres vállalkozó” vagy épp a „maximalista” szülő szerepét. A tábor résztvevői jót mulattak a produkción, valószínűleg ők maguk is voltak már hasonló szituációban az óvodában… 

A bemutatónk zárásaként előadtuk a délelőtt átköltött népdalt és a csujjogatókat, miközben a szappan-projekthez illően szappanbuborékot fújtunk a tábor résztvevőire.

Ezután a másik három nagyműhely bemutatóját élvezhettük, akik szintén tartalmas és ötletes produkcióval készültek.

A színes estet nagyon finom bográcsgulyás-vacsora követte, majd három népzenész húzta a „talpalávalót” a táncos kedvűeknek.

Ez az esti program a tábor hivatalos zárását is jelentette.

 
Főoldal  Események  Letöltések  Galéria  Szabadszöveg  Linkek  Mozgalom  Tevékenységünk  Régiók  Vendégkönyv  Elérhetőségek